De musici van Penta delen, naast hun liefde voor het 18e- en 19e-eeuwse kamermuziekrepertoire, grote affiniteit voor de authentieke uitvoeringspraktijk. In hun gedeeld enthousiasme voor de sonore klankkwaliteit van het strijkkwintet is Penta ontstaan. Het is als strijkkwintet het enige in zijn soort in vaste samenstelling. Penta speelt op historische instrumenten met darmen snaren en bijbehorende strijkstokken.
De afzonderlijke musici van Penta zijn ook te horen in ensembles en orkesten, op de belangrijke podia in Europa zoals met o.a. Nederlandse Bachvereniging, Van Swieten Society, Freiburger Barockorchester, Holland Baroque, Anima Eterna Brugge, Phion, Ensemble Pygmalion, EnAccord Strijkkwartet, AskoSchönberg, Il Gardellino, B’rock Gent, Bachplus, Il Fondamento, Amsterdam Baroque Orchestra, Orkest van de 18e Eeuw, les Musiciens du Prince, Collegium 1704 Prague. In deze hoedanigheid gaven ze ontelbare concerten, namen ze vele cd’s op en wonnen enkele prijzen.
Het strijkkwintet is vooral bekend geworden door Mozart. Maar hij was niet de eerste en zeker niet de enige die voor deze samenstelling schreef. Het altvioolkwintetrepertoire is nooit zo groot geworden als dat van het strijkkwartet maar toch is het een blijvertje gebleken in de muziekgeschiedenis. Grote meesters zoals Beethoven, Mendelssohn, Brahms en Dvorák hebben deze bezetting ook omarmd.
Repertoire voor een prachtige bezetting met veel kleurmogelijkheden en sonoriteit door de dubbele altvioolbezetting.